Resultaten voor meniscus knie operatie

meniscus knie operatie
Meniscus operatie ViaSana.
Als er tevens een voorste kruisbandletsel bestaat, omdat bij een instabiele knie meestal de scheur van de meniscus groter wordt. Kijkoperatie en schoonmaken gescheurde meniscus. Een meniscus operatie gebeurt altijd via een arthroscopie kijkoperatie. Meestal kan de patiënt dezelfde dag weer naar huis.
Meniscus Knie Gewrichten Orthopedie Roeselare.
Een kijkoperatie bij patiënten met artrose en microscheurtjes van de meniscus is vaak minder succesvol. Een inspuiting kan hier oplossing brengen. Kijkoperatie of arthroscopie. De kijkoperatie is een type operatie waarbij gebruik gemaakt wordt van een camera en speciale instrumenten om via kleine gaatjes de operatie binnenin de knie te kunnen uitvoeren.
Artroscopie of kijkoperatie AZ Klina.
Artroscopie of kijkoperatie is een minimaal-invasieve operatie waarbij het inwendige van de knie kan bekeken en behandeld worden via twee kleine incisides. Letsels van de meniscus, de kruisbanden en het kraakbeen worden indien mogelijk direct behandeld via een artroscopie. Een gescheurde meniscus kan gedeeltelijk verwijderd of gehecht worden Lees meer, kleinere kraakbeenletsels kunnen zo nodig onmiddellijk behandeld worden, gewrichtsmuizen of losse fragmenten kunnen verwijderd worden.
Er wordt zo weinig mogelijk van de meniscus verwijderd, om de schokabsorberende functie van de meniscus zo goed mogelijk te bewaren. Het gedeelte van de meniscus dat verwijderd werd, groeit niet meer aan. Mag ik mijn knie volledig belasten na een meniscus operatie?
Wat is een meniscus operatie meniscectomie?
Als voorbereiding op een meniscus operatie is het belangrijk om de conditie van de knie zo optimaal mogelijk te maken. Dit houdt in dat u bij een fysiotherapeut oefeningen krijgt om de knie zo mobiel mogelijk te maken en waar nodig zal de fysiotherapeut de knie mobiliseren en/of andere structuren behandelen.
Men verwijdert dus niet de volledige meniscus maar enkel de beschadigde stukken. Zo blijft er nog steeds een weliswaar verminderde bescherming van het kraakbeen aanwezig. Na de ingreep wordt een lokale pijnstiller ingespoten in de knie zodat deze gedurende 8 à10 uur pijnvrij blijft. De wondjes worden gehecht met twee kleine hechtingen. Na 10 dagen mogen deze verwijderd worden. Revalidatie en postoperatieve zorg. De patiënt mag onmiddellijk na de ingreep op de knie steunen. Na 3 dagen dient de patiënt bij zijn huisarts langs te gaan voor een wondcontrole en het verwijderen van het verband, na 10 dagen voor het verwijderen van de hechtingen. Afhankelijk van de stijfheid van de knie en de reactie op de operatie zal vanaf deze periode kiné worden opgestart.
Kijkoperatie Knie, arthroscopie knie Arts Orthopedie Lier.
Bij deze meniscusoperaties wordt het gescheurde stuk van de meniscus verwijderd. Het niet beschadigde stuk van de meniscus blijft bewaard. Op die manier wordt zoveel mogelijk meniscusfunctie bewaard. Ook kruisbandletsels kunnen met een arthroscopie worden behandeld. Het grote voordeel van arthroscopies is dat de knie niet volledig moet geopend worden en dat daardoor het chirurgisch trauma veel beperkter is dan bij de vroegere ingrepen. Dit heeft tot gevolg dat na de meeste arthroscopies de knie direct volledig mag bewogen en belast worden. Welke verdoving wordt toegepast. De arthroscopie kan gebeuren onder volledige of plaatselijke verdoving ruggeprik: waarbij de benen verdoofd worden. Uw keuze voor wat betreft de vorm van verdoving kan met de anesthesist besproken worden. Een ontstekingsremmer of een eenvoudige pijnstiller bv Dafalgan wordt u na de ingreep voorgeschreven. U mag de knie vrij bewegen tenzij u van de orthopedisch chirurg andere instructies krijgt. Hurken en bruuske draaibewegingen worden na meniscusoperaties wel best gemeden gedurende één maand. U mag ook stappen, maar gun de knie toch de eerste dagen voldoende rust. Doe het rustig aan. Te sterke inspanningen kunnen immers leiden tot vocht in de knie wat de verdere evolutie zal afremmen. Bij elke operatie kunnen complicaties optreden.
Bij deze meniscusoperaties wordt het gescheurde stuk van de meniscus verwijderd. Het niet beschadigde stuk van de meniscus blijft bewaard. Op die manier wordt zoveel mogelijk meniscusfunctie bewaard. Ook kruisbandletsels kunnen met een arthroscopie worden behandeld. Het grote voordeel van arthroscopies is dat de knie niet volledig moet geopend worden en dat daardoor het chirurgisch trauma veel beperkter is dan bij de vroegere ingrepen. Dit heeft tot gevolg dat na de meeste arthroscopies de knie direct volledig mag bewogen en belast worden. Welke verdoving wordt toegepast. De artroscopie kan gebeuren onder volledige of plaatselijke verdoving ruggenprik: waarbij de benen verdoofd worden. Uw keuze voor wat betreft de vorm van verdoving kan met de anesthesist besproken worden. Een ontstekingsremmer of een eenvoudige pijnstiller bv dafalgan wordt U na de ingreep voorgeschreven. U mag de knie vrij bewegen tenzij U van de orthopeed andere instructies krijgt. Hurken en bruuske draaibewegingen worden na meniscusoperaties wel best gemeden gedurende één maand. U mag ook stappen, maar gun de knie toch de eerste dagen voldoende rust. Doe het rustig aan. Te sterke inspanningen kunnen immers leiden tot vocht in de knie wat de verdere evolutie zal afremmen. Bij elke operatie kunnen complicaties optreden.
Meniscusscheur UZ Leuven.
Meniscectomie Meniscus operatie waarbij deel van de meniscus wordt verwijderd. Meniscustransplantatie, eventueel in later stadium als groot deel van meniscus op jonge leeftijd moet worden verwijderd. Onderzoeken en diagnose. Bij vermoeden van deze aandoening voeren we een of meerdere onderzoeken uit. Kijkoperatie aan knie, elleboog, pols of schouder om juiste diagnose te stellen.