Resultaten voor meniscus klachten

meniscus klachten
Ik ben al wat ouder, heeft het opereren van een gescheurde meniscus nog wel zin? Het kan zeker zin hebben om een gescheurde meniscus te opereren ook bij een oudere patiƫnt, vooral als de kraakbeenslijtage in de knie meevalt en als de knie mechanische klachten vertoont zoals blokkage door een losliggend deel van de gescheurde meniscus.
Meestal is echter een ARTROSCOPIE het meest aangewezen middel om het letsel te behandelen want in de meeste gevallen is er geen spontane verbetering van de klachtenintegendeelde, klachten en de symptomen nemen vaak toe.Zeker indien er ook bijkomende letsels zijn van de gewrichtsbanden is de kans op een spontane genezing quasi nihil. Aangezien een meniscusscheur een mechanisch probleem is is, er ook een mechanische oplossing nodig dit: is het verwijderen van het stuk meniscus dat gescheurd is of het hechten van de gescheurde meniscus.
Acuut meniscusletsel Oorzaak, symptomen behandeling.
Wanneer de klachten geleidelijk of door overbelasting ontstaan is er mogelijk sprake van een degeneratief meniscus letsel. Klachten en verschijnselen: symptomen. De pijn zit meestal aan de kant van de gescheurde meniscus. Traplopen, hurken en belaste draaibewegingen van de knie zijn pijnlijk.
OCON Aandoening: Gescheurde meniscus.
Dit kan ook bij de oudere mens het geval zijn, maar hier zijn de meniscusscheuren vaker het gevolg van natuurlijke veroudering afname van de kwaliteit van de meniscus en afname van de hoeveelheid kraakbeen. Welke klachten en symptomen kan iemand hebben?
Meniscusklachten.
Een meniscus kan ook door een beschadiging van vorm veranderen. De meniscusklachten zijn afhankelijk van de grootte en plaats van het letsel. Bij weinig letsel kunnen de klachten na rust overgaan. Ze kunnen echter bij de minste draaiing van de knie weer terugkomen.
Deze vorm van meniscusletsel kan ook ontstaan door langdurige en voortdurende overbelasting van de knie. Wat zijn de klachten van een gescheurde meniscus? Het scheuren van de meniscus kan zeer pijnlijk zijn. Letsel van de binnenste meniscus geeft pijn aan de binnenzijde van de knie.
Cysten kunnen ook aan de rand van de meniscus ontstaan en voelbaar zijn aan binnen-of buitenzijde ter hoogte van de gewrichtsspleet. Diagnose en onderzoeken.: De diagnose wordt gesteld door het klinisch verhaal en onderzoek. Een meniscusscheur is zoals gewrichtsbandletsels van de knie NIET zichtbaar op radiografie. Dit wil niet zeggen dat een radiografie niet noodzakelijk of nutteloos is. De diagnose kan bevestigd worden aan de hand van een NMRMRI scan die ook andere letsels van kraakbeen of gewrichtsbanden en eventuele cysten kan aantonen of uitsluiten. Bij een mechanische gewrichtsblokkage door een geluxeerde hengselscheur wordt semi-dringend een kijkoperatie verricht om het gewricht te deblokkeren en is het resultaat van een NMR afwachten niet zinvol. Indien de klachten te ernstig en invaliderend zijn dat de dagelijkse activiteiten worden verstoord, dan kan men opteren voor een kijkoperatie.
Knieklachten: meniscusklachten.
De meniscus zorgt er in het kniegewricht voor dat de vorm het bovenbeen en het onderbeen goed op elkaar passen. Daarnaast zorgt de meniscus voor extra schokdemping. Een scheurtje in de meniscus ontstaat bij atletiek vaak geleidelijk door de zware belasting van de knie bij bepaalde vormen van kracht en sprongkrachttraining.
Klachten zijn dan pijn en vocht in de knie. Het kan verstandig zijn om enkele dagen rust te nemen. Het herstel kan langer dan 3 maanden duren. Wat is een gescheurde meniscus? Een meniscus is een schijfje van soepel kraakbeen in de vorm van een halve maan.