Op zoek naar waar zit je meniscus?

waar zit je meniscus
Op het plaatje kijk je van bovenaf op het scheenbeen. In tegenstelling tot normaal kraakbeen in je gewrichten zit de meniscus niet vast aan het bot, maar kan hij verplaatsen. De voornaamste functie van de meniscus is ervoor te zorgen dat je bovenbeen en je onderbeen goed op elkaar passen.
Acuut meniscusletsel Hier Heb Ik Pijn.
Deze scheur kan verschillende vormen aannemen en veroorzaakt pijn wanneer de beschadigde meniscus wordt belast. Vergelijk dit met een wond waar je op duwt of aan trekt. Soms kan een losgescheurd stukje meniscus in het scharnierende deel van de knie schieten. Dit kan bewegingen van de knie blokkeren. Oorzaak en ontstaanswijze. Het acute meniscusletsel kenmerkt zich door een moment waarop in één keer de klachten ontstaan. Meestal is dit een verdraaiing van de gebogen knie terwijl de voet op de grond staat. Er kan een knappend geluid of gevoel waargenomen worden en na enkele uren wordt de knie dik. Wanneer de klachten geleidelijk of door overbelasting ontstaan is er mogelijk sprake van een degeneratief meniscus letsel. Klachten en verschijnselen: symptomen. De pijn zit meestal aan de kant van de gescheurde meniscus.
Wat zijn de verschijnselen van een gescheurde meniscus? Het scheuren van een meniscus doet vaak flink pijn. De pijn zit aan de zijkant van de knie ter hoogte van de gewrichtsspleet. Na het scheuren van een meniscus komt er meestal vocht in de knie.
De onderliggende oorzaak is in feite slijtage van de meniscus degeneratie waardoor de meniscus van mindere kwaliteit is en kwetsbaarder is. We onderscheiden een stabiele scheur waarbij het gescheurde deel weinig beweeglijk is en instabiele scheuren met lossere beweeglijke fragmenten die in het gewricht blokkeren.
Meniscus anatomie Wikipedia.
Bij buigen onder drukbelasting verdelen ze de druk van het dijbeen op het scheenbeen over een groter gebied. De meniscus zit aan de zijkanten rondom vast aan het gewrichtskapsel. De binnenste meniscus zit tevens vast aan de binnenste knieband ligamentum collaterale tibiale.
orthopedie amsterdam meniscus operatie herstel waar zit je meniscus.
waar zit je meniscus. Meniscusklachten: Operatie voorkomen met 3 knie oefeningen. Op het plaatje kijk je van bovenaf op het scheenbeen. In tegenstelling tot normaal kraakbeen in je gewrichten zit de meniscus niet vast aan het bot, maar kan hij verplaatsen.
orthopedie amsterdam meniscus operatie herstel waar zit meniscus.
Tijdens de kijkoperatie probeert de chirurg zoveel mogelijk gezond meniscusweefsel te behouden. Soms kan hij de meniscus hechten of de losse uiteinden inkorten. Het kan ook voorkomen dat hij de hele meniscus moet verwijderen. waar zit de meniscus. waar zit je meniscus.
Zorg voor beweging.
U hoeft alleen krukken te gebruiken als uw behandelend arts dit noodzakelijk vindt. Om de knie zit een drukverband. Dit mag u na enkele dagen verwijderen. Vanaf dat moment mag u de knie buigen en strekken. De knie, evenals de operatiewondjes, kunnen enige weken dik blijven. Die zwelling verdwijnt vanzelf. Fietsen mag zodra u de knie weer goed kunt buigen. Een andere sport kunt u meestal ongeveer 6 weken na de operatie hervatten, maar alleen als uw knie niet meer gezwollen is. Als uw knie toch weer dik wordt, is het belangrijk dat u de activiteiten rustiger opbouwt. Raadpleeg eventueel uw behandelend arts of fysiotherapeut. Heeft u nog vragen? Als u nog vragen heeft, neem dan contact op met uw behandelend arts. NOV Folder Artroscopie van de knie. NOV YouTube-kanaal met filmpjes over de meniscus, meniscopexie en meniscectomie. Maak meer wetenschappelijk onderzoek mogelijk. Iedereen die klachten heeft gehad aan botten, gewrichten, spieren of pezen, weet hoe deze klachten je beperken in het dagelijks leven.