Zoeken naar door knie zakken meniscus

door knie zakken meniscus
Knie Gewrichten Orthopedie Roeselare.
In Brussel ging de Physica ZUK Users Meeting door, een symposium voor orthopedisch chirurgen over de unicondylaire/halve knieprothese. Philip Winnock de Grave presenteerde de resultaten van de Roeselare-experience: Longterm" Results of ZUK Unicondylar Knee Survival Analysis Functional Score of 460 cases.
Knieklachten.
Een veel voorkomende klacht is dat men het gevoel heeft door de knie zakken. Meestal moet er een operatie aan te pas komen om een duidelijke diagnose te kunnen stellen. Bij deze operatie wordt er gekeken of de meniscus gelijmd kan worden of moet zal moeten worden verwijderd.
Medisch.
Daarnaast zorgt de meniscus voor extra schokdemping. Een scheurtje in de meniscus ontstaat bij atletiek vaak geleidelijk door de zware belasting van de knie bij bepaalde vormen van kracht en sprongkrachttraining. Denk hierbij bijvoorbeeld aan diep kniebuigen en kikkersprongen. Er is dan sprake van een overbelastingsblessure. Mogelijke verschijnselen van deze blessure zijn.: de knie niet meer kunnen bewegen op slot zitten. Hierbij is hevige pijn aanwezig.; het gevoel door de knie te zakken.'
Door de knie zakken Mens en Gezondheid: Aandoeningen.
Het gevoel alsof men door de knie zakt is niet hetzelfde als daadwerkelijk door de knie zakken. Wie daadwerkelijk door de knie zakt, maakt een duidelijk knik naar voren toe met de knie en het lichaam zakt even naar beneden.
Symptomen knieklachten.
Men heeft het gevoel dat men door de knie zakt giving way. Soms is er behalve een letsel aan de kruisbanden ook sprake van letsel aan andere structuren in de knie, zoals de meniscus of het kraakbeen. Instabiliteit kan ook knieklachten veroorzaken. Bij een instabiele knie heeft men een onzeker gevoel over de knie en heeft men regelmatig het idee door de knie te zakken giving way.
Naarmate er slijtage optreedt in het gewricht worden de kraakbeenoppervlaktes ruwerde, meniscus die er dan tussen zit gaat ook langzaam een rafelig aspect vertonende, zogenaamde slijtage scheur van de meniscus. scheur van de meniscus. DE SYMPTOMEN VAN EEN MENISCUSSCHEUR. De volgende symptomen komen het meest voor bij een meniscusscheurze, kunnen echter bij iedere patiënt individueel verschillend zijn. Pijnvnl, bij volledig buigen en volledig strekken van de knie.Deze is initieel sterk aanwezig maar kan dan geleidelijk weer afnemen in intensiteit. Zwellingdeze, treedt snel op en kan het gevolg zijn van een bloeding in de knie. De knie voelt zwak" aan en geeft de indruk om door te zakken.
Dit doet men door op n been te gaan staan en langzaam door de knie te zakken en weer te strekken. Na 15 keer is dan het andere been aan de beurt. Ook de schokdemping van de schoenen en ondergrond en het lichaamsgewicht toch maar afvallen? hebben grote invloed op de menisci. Hoe kleiner de schokken hoe minder schokdemping ze moeten leveren. Een vlakke ondergrond verkleint het risico van verdraaien van de knie. Preventie moet maar uitsluiten kan men het niets. 18 Sporten blijft een riskante bezigheid. Niet sporten is veel slechter. Bovendien moet je bedenken dat niet iedere verdraaiing van de knie meteen een meniscusprobleem oplevert. In bijna 90% van de gevallen is er sprake van een verstuiking van de knie. De klachten die daar bij horen verdwijnen van zelf binnen enkele weken tot maanden. 19 Heb je nog iets positiefs te melden? Vroeger ging men er van uit dat de menisci helemaal niet doorbloed waren en er geen zelfstandig herstel mogelijk was. Inmiddels weet men dat er in een gedeelte van de meniscus wel enige doorbloeding is en beperkte genezing mogelijk blijkt.
Kniepijn.
Zowel met conservatieve behandeling als met operatieve behandeling worden goede resultaten gemeld, maar goed opgezet vergelijkend onderzoek ontbreekt. In de medische literatuur wordt in het algemeen een hersteloperatie geadviseerd bij actieve semiprofessionele sporters die deelnemen aan risico contact sporten en die na letsel instabiliteitklachten door de knie zakken blijven ervaren. Vroege operatie minder dan twee weken van geïsoleerd voorstekruisbandletsel heeft waarschijnlijk geen voordelen boven late tussen acht en twaalf weken operatie. Het is ook nog onduidelijk of een operatieve behandeling van meniscus of voorstekruisbandletsel in vergelijking met conservatieve behandeling artrose van de knie kan voorkomen.
Het kan zeker zin hebben om een gescheurde meniscus te opereren ook bij een oudere patiënt, vooral als de kraakbeenslijtage in de knie meevalt en als de knie mechanische klachten vertoont zoals blokkage door een losliggend deel van de gescheurde meniscus.