Meer resultaten voor knieoperatie meniscus

knieoperatie meniscus
Knie kijkoperatie meniscus Wat is het en hoe gaat de operatie? HMC.
Oorzaak van knieklachten door de meniscus? De meniscus is een schokdemper in de knie. Iedere knie heeft er twee: een binnenmeniscus en een buitenmeniscus. Een scheur of scheurtje in de meniscus kan ontstaan door de knie te verdraaien. Bij ouderen kan de meniscus makkelijker beschadigen.
Artroscopie of kijkoperatie AZ Klina.
Letsels van de meniscus, de kruisbanden en het kraakbeen worden indien mogelijk direct behandeld via een artroscopie. Een gescheurde meniscus kan gedeeltelijk verwijderd of gehecht worden Lees meer, kleinere kraakbeenletsels kunnen zo nodig onmiddellijk behandeld worden, gewrichtsmuizen of losse fragmenten kunnen verwijderd worden.
De kans op genezing van een gehechte meniscus hangt af van vele factoren: de plaats en grootte van de scheur, de kwaliteit van de meniscus, de fixatie van de scheur, de nabehandeling en vooral ook van de stabiliteit van de knie.
Wat is een meniscus operatie meniscectomie?
Een meniscus operatie ook wel meniscectomie genoemd is een operatie waarbij een beschadiging van de meniscus hersteld wordt door de meniscus te hechten, een gedeelte van de meniscus te verwijderen partiƫle meniscectomie of door de gehele meniscus te verwijderen. In het kniegewricht bevinden zich twee menisci: een binnenmeniscus en een buitenmeniscus.
De meniscus is een maanvormige, driehoekige schijf, gelegen aan de binnen en buitenzijde van de knie. Deze zorgt voor een dempend effect tussen het kraakbeen van het bovenbeen en dat van het onderbeen en op die manier is het kraakbeen dan ook optimaal beschermd.
De onderliggende oorzaak is in feite slijtage van de meniscus degeneratie waardoor de meniscus van mindere kwaliteit is en kwetsbaarder is. We onderscheiden een stabiele scheur waarbij het gescheurde deel weinig beweeglijk is en instabiele scheuren met lossere beweeglijke fragmenten die in het gewricht blokkeren.
Kijkoperatie Knie, arthroscopie knie Arts Orthopedie Lier.
De binnenste en buitenste gewrichtsband bevinden zich net buiten de knie en kunnen bij een arthroscopie niet gezien, noch behandeld worden. De meeste knie-arthroscopies worden gedaan om meniscusletsels te behandelen. Bij deze meniscusoperaties wordt het gescheurde stuk van de meniscus verwijderd.
Cor van der Hart Kniechirurgie.nl Pijn na een meniscus operatie.
Pijn na een meniscus operatie. Er dient een onderscheid te worden gemaakt in de behandeling van traumatische meniscus letsels en de degeneratieve letsels van de meniscus. Bij een traumatisch letsel van de meniscus bij een jonge patient is meestal geen sprake van een beschadiging van het kraakbeen.
Arthroscopie kijkoperatie: knie en schouder gezondheid.be.
Dit is meestal de knie, soms de schouder, de enkel en af en toe de elleboog, de pols of de heup. Met de arthroscoop kan de arts gewrichten van binnen controleren op beschadigingen zoals gescheurd kraakbeen, gescheurde meniscus, gescheurde banden, gebroken bot, losse bot of kraakbeenstukken, slijtage van het gewricht, ontsteking.