Meer resultaten voor knieoperatie meniscus

knieoperatie meniscus
Meniscus operatie ViaSana.
Indien er klachten door een kapotte meniscus worden veroorzaakt, is het nodig om ter voorkoming van slijtage de meniscus te opereren en partieel gedeeltelijk te verwijderen. Wat zijn de symptomen van een kapotte meniscus? Bij een acute verdraaiing van de knie kan de meniscus beschadigd raken.
Artroscopie of kijkoperatie AZ Klina.
Een gescheurde meniscus kan gedeeltelijk verwijderd of gehecht worden Lees meer, kleinere kraakbeenletsels kunnen zo nodig onmiddellijk behandeld worden, gewrichtsmuizen of losse fragmenten kunnen verwijderd worden. Een artroscopie kan ook gebruikt worden als ondersteuning bij het transplanteren van een pees bij de reconstructie van een gescheurde kruisband Lees meer of bij het herstellen van een breuk in het gewrichtsvlak van de knie.
Het kan zeker zin hebben om een gescheurde meniscus te opereren ook bij een oudere patiënt, vooral als de kraakbeenslijtage in de knie meevalt en als de knie mechanische klachten vertoont zoals blokkage door een losliggend deel van de gescheurde meniscus.
Wat is een meniscus operatie meniscectomie?
Een meniscus operatie ook wel meniscectomie genoemd is een operatie waarbij een beschadiging van de meniscus hersteld wordt door de meniscus te hechten, een gedeelte van de meniscus te verwijderen partiële meniscectomie of door de gehele meniscus te verwijderen. In het kniegewricht bevinden zich twee menisci: een binnenmeniscus en een buitenmeniscus.
De meniscus is een maanvormige, driehoekige schijf, gelegen aan de binnen en buitenzijde van de knie. Deze zorgt voor een dempend effect tussen het kraakbeen van het bovenbeen en dat van het onderbeen en op die manier is het kraakbeen dan ook optimaal beschermd.
Behandeling en knieoperatie meniscus beschadiging Bergman Clinics.
Behandeling en knieoperatie meniscus. Met een kijkoperatie kunnen de aandoeningen van de knie direct gezien en behandeld worden zonder dat hiervoor de knie helemaal open gemaakt hoeft te worden. Er worden enkele kleine sneetjes van ongeveer een centimeter lengte in de knie gemaakt.
Arthroscopie kijkoperatie: knie en schouder gezondheid.be.
Dit is meestal de knie, soms de schouder, de enkel en af en toe de elleboog, de pols of de heup. Met de arthroscoop kan de arts gewrichten van binnen controleren op beschadigingen zoals gescheurd kraakbeen, gescheurde meniscus, gescheurde banden, gebroken bot, losse bot of kraakbeenstukken, slijtage van het gewricht, ontsteking.
ORTHOPEDISCHE INGREPEN arthroscopie van de knie.
In het kniegewricht zitten twee kruisbanden. Deze verbinden het dijbeen met het scheenbeen. Tussen het dijbeen en het scheenbeen zit ook de binnenste en buitenste meniscus. Door een ongeval of verkeerde beweging kan letsel aan de kruisband of meniscus ontstaan.
De onderliggende oorzaak is in feite slijtage van de meniscus degeneratie waardoor de meniscus van mindere kwaliteit is en kwetsbaarder is. We onderscheiden een stabiele scheur waarbij het gescheurde deel weinig beweeglijk is en instabiele scheuren met lossere beweeglijke fragmenten die in het gewricht blokkeren.