Zoeken naar meniscus klachten binnenkant knie

meniscus klachten binnenkant knie
Ik ben al wat ouder, heeft het opereren van een gescheurde meniscus nog wel zin? Het kan zeker zin hebben om een gescheurde meniscus te opereren ook bij een oudere patiënt, vooral als de kraakbeenslijtage in de knie meevalt en als de knie mechanische klachten vertoont zoals blokkage door een losliggend deel van de gescheurde meniscus.
Binnenste knieband letsel Oorzaak, symptomen behandeling.
Klachten en verschijnselen: symptomen. De knie voelt stijf en pijnlijk aan. De pijn zit aan de binnenkant van de knie ter hoogte van de binnenste knieband. Bij ernstig letsel kan het zijn dat het niet mogelijk is de knie te belasten.
Medische encyclopedie.
Elke knie heeft twee meniscussen. Ze zitten aan de binnenkant en aan de buitenkant van de knie. Een meniscus kan scheuren. Dit is een van de meest voorkomende knieblessures. Deze knieblessure komt vaak voor bij voetballers en wordt daarom ook wel voetbalknie genoemd. Het kraakbeen scheurt meestal eerder in de lengte dan in de breedte. De binnenmeniscus scheurt vaker dan de buitenmeniscus. Een meniscus kan ook door een beschadiging van vorm veranderen. De meniscusklachten zijn afhankelijk van de grootte en plaats van het letsel. Bij weinig letsel kunnen de klachten na rust overgaan.
Iedere knie heeft twee menisci tussen het boven en onderbeen. De meniscus kan scheuren. Klachten zijn dan pijn en vocht in de knie. Het kan verstandig zijn om enkele dagen rust te nemen. Het herstel kan langer dan 3 maanden duren.
Gescheurde meniscus Jeroen Bosch Ziekenhuis.
De orthopedisch chirurg kan een kijkoperatie van de knie arthroscopie adviseren als u klachten blijft houden. Tijdens een kijkoperatie kan de orthopedisch chirurg het gescheurde deel van de meniscus direct verwijderen. Het goede deel van de meniscus, blijft op zijn plaats.
Knieklachten: meniscusklachten.
Uiteindelijk kunnen de bovenbeenspieren hier dunner en zwakker door worden. Bij een verdraaiing van de knie kan er ook plotseling een scheur in de meniscus ontstaan. Hierbij kan acuut heftige pijn en vochtvorming in de knie optreden en kan de knie op slot schieten, waardoor de knie niet meer bewogen kan worden.
Artrose knieslijtage Knie.nl.
Ook wanneer een meniscus volledig wordt weggehaald treedt in 75% van de gevallen na tien jaar slijtage op van dat deel van de knie waar de meniscus is verwijderd. Slijtage kan ook optreden na infectie en na een kapotte knieband. In de meeste gevallen is er geen oorzaak te vinden van de slijtage. Bij het ouder worden vermindert de kwaliteit van het kraakbeen en ontstaat er slijtage. Slijtage van de knie veroorzaakt pijn. Wanneer de slijtage zich ter hoogte van de knieschijf bevindt dan is de pijn aan de voorzijde van de knie gelokaliseerd. Is de slijtage aan de binnenkant van de knie dan heeft de patiënt pijn aan de binnenzijde. Zit de slijtage aan de buitenzijde van de knie dan heeft de patiënt pijn aan de buitenzijde van de knie. Bij een versleten knie treedt de pijn meestal op bij lopen, traplopen en lang staan. Fietsen levert in de regel veel minder klachten op.
Cysten kunnen ook aan de rand van de meniscus ontstaan en voelbaar zijn aan binnen-of buitenzijde ter hoogte van de gewrichtsspleet. Diagnose en onderzoeken.: De diagnose wordt gesteld door het klinisch verhaal en onderzoek. Een meniscusscheur is zoals gewrichtsbandletsels van de knie NIET zichtbaar op radiografie. Dit wil niet zeggen dat een radiografie niet noodzakelijk of nutteloos is. De diagnose kan bevestigd worden aan de hand van een NMRMRI scan die ook andere letsels van kraakbeen of gewrichtsbanden en eventuele cysten kan aantonen of uitsluiten. Bij een mechanische gewrichtsblokkage door een geluxeerde hengselscheur wordt semi-dringend een kijkoperatie verricht om het gewricht te deblokkeren en is het resultaat van een NMR afwachten niet zinvol. Indien de klachten te ernstig en invaliderend zijn dat de dagelijkse activiteiten worden verstoord, dan kan men opteren voor een kijkoperatie.
Een infiltratie in de knie. Meestal is echter een ARTROSCOPIE het meest aangewezen middel om het letsel te behandelen want in de meeste gevallen is er geen spontane verbetering van de klachtenintegendeelde, klachten en de symptomen nemen vaak toe.Zeker indien er ook bijkomende letsels zijn van de gewrichtsbanden is de kans op een spontane genezing quasi nihil. Aangezien een meniscusscheur een mechanisch probleem is is, er ook een mechanische oplossing nodig dit: is het verwijderen van het stuk meniscus dat gescheurd is of het hechten van de gescheurde meniscus.