Meer resultaten voor knieklachten meniscus

knieklachten meniscus
Cor van der Hart Kniechirurgie.nl De symptomen van meniscusletsel.
Een bijzondere aandoening is de discoide meniscus of plaatmeniscus. Deze aangeboren afwijkende vorm van de meniscus, die alleen aan de buitenzijde voorkomt, veroorzaakt meestal pas klachten als er een scheur in ontstaat en wordt bij volwassenen vaak bij toeval gevonden.
Medisch.
Bij knieklachten die kunnen passen bij een geleidelijke beschadiging van de meniscus, kan een sportarts de knie onderzoeken en beoordelen of de meniscus inderdaad stuk is. In twijfelgevallen kan bijvoorbeeld met een kijkoperatie arthroscopie worden vastgesteld wat er precies aan de hand is.
Acuut meniscusletsel Oorzaak, symptomen behandeling.
Er kunnen ook slotklachten optreden. De knie kan dan plots niet meer volledig strekken of buigen omdat een deel van de meniscus klem komt te zitten in het gewricht. Er zijn een aantal fysiotherapeutische testen die een meniscusletsel kunnen bevestigen. Bij onzekerheid kan een MRI overwogen worden. Het is belangrijk ook andere structuren in de knie te onderzoeken op eventuele beschadiging. Behandeling en herstel. Als de scheur niet te groot is kan deze uit zichzelf genezen. De fysiotherapeutische behandeling is gericht op het optimaliseren van het herstel door middel van stabiliserende, spierkrachtversterkende en proprioceptie stimulerende oefeningen. Pijn, zwelling, slotverschijnselen en een te grote scheur zijn indicaties voor een operatieve behandeling. Hiervoor zijn een hoop mogelijkheden die met de orthopeet besproken kunnen worden. Bij acute knieklachten kan de fysiotherapeut beoordelen hoe ernstig de klachten zijn.
Neem dan contact op met de bedrijfsarts. Meer informatie over een gescheurde meniscus. De informatie over een gescheurde meniscus is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijnen voor huisartsen, de NHG-Standaard Niet-traumatische knieklachten en de NHG-Standaard Traumatische knieproblemen. Laatst herzien op 29 jan 2015.
In dit stuk vertel ik je verder precies wat een meniscus is, hoe je een gescheurde meniscus zelf kunt behandelen en hoe je herstel na een eventuele meniscus operatie eruit ziet. Schrijf je ook in voor ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van nieuwe videos en informatie.
Zorgvoorbeweging.nl.
Bij het ouder worden neemt de kwaliteit van dat weefsel af, waardoor de meniscus minder elastisch is en makkelijker scheurt. In dat laatste geval hoeft de meniscus trouwens geen klachten te geven; de kwaliteit van het kraakbeen op de uiteinden van het onder en bovenbeen zie de afbeelding is door de leeftijd waarschijnlijk ook verminderd en ook dat kan pijnklachten geven dit is artrose. Zo stelt de arts bij meniscusletsel de diagnose. De arts stelt de diagnose meniscusscheur aan de hand van uw klachten en het lichamelijk onderzoek. Uw arts vraagt wat er is gebeurd, wat u voelt en of u eerder knieklachten heeft gehad.
Gescheurde meniscus Knie.nl.
Na de scheuring komt er meestal vocht in de knie, waardoor er een zwellig ontstaat en daardoor vaak ook weer extra pijn. Een gescheurde meniscus kan ook ontstaan door slijtage van de meniscus, maar dat komt niet zo vaak voor.
Knieklachten.
Deze aandoening is heel goed door de kinesitherapeut te behandelen en er is vaak geen operatie noodzakelijk. ad 2 Letsel aan de laterale banden aan de buitenzijde van de knie komt veel minder regelmatig voor en gaat meestal alleen gepaard met meniscus of kruisband letsel.
Met deze tips heb jij je meniscusklachten zo onder de knie! AmstelFysio Amsterdam.
Een bekende oorzaak voor knieklachten kan een meniscusprobleem zijn. Een scheur in je meniscus loop je namelijk zo op, voornamelijk met draai bewegingen. Helaas kan deze blessure ook ontstaan bij een langdurige overbelasting, zoals tijdens het hardlopen. Kun je zonder operatie van je meniscusklachten af komen?